Leer voor je leven

Op de academische pabo voel ik me als een vis in het water

Teken de academische leergang van Eline Seinhorst uit in een grafiek en je krijgt een piekend berglandschap met mooie groene dalen. Eline Seinhorst heeft bewust gekozen voor de academische pabo. Ze is blij dat ze voor deze richting heeft gekozen, want het studieprogramma geeft haar de nodige uitdagingen en nieuwe doelen in haar leven. Een gesprek met een enthousiaste student met een academische tintje.

Eline Seinhorst

Eline Seinhorst doet de academische pabo nu al drie jaar. Ze was 18 jaar toen ze bewust koos voor de academische pabo. “Ik kom van het vwo af en ik wilde niet zomaar een opleiding doen. De academische pabo met de modules onderwijskunde had mijn belangstelling , want je hebt na de opleiding meer beroepsperspectieven. Ik wil heel graag voor de klas staan, maar ik kan me ook voorstellen dat ik na een aantal jaren iets anders wil gaan doen. Dan heb ik in ieder geval een goede basis om een universitaire opleiding te gaan volgen. Dat is niet de enige reden waarom ik voor de academische variant heb gekozen. Ik zoek uitdaging en die krijg ik bij deze opleiding volop.”

Goed plannen

Zijn de acht modules van de pabo pittig? “Dat verschilt heel erg per module”, legt Eline uit. “De algemene module Onderwijskunde valt heel erg mee. Daarna moet je Engelse boeken lezen en moet je de nodige onderzoeken uitvoeren en schrijven. Zo heb ik een onderzoek bij kleuters gedaan. Dat is best wel pittig maar heel goed te doen. Je moet er gewoon de nodige tijd voor uittrekken. Doe je dat niet, dan kom je in de knel te zitten met je studie. Dus het is belangrijk de studie, de lessen die je gaat geven en de onderzoeken goed in de tijd uit te zetten en te plannen. Dan is alles goed te behappen”, aldus Eline.

De academische klas van Iselinge Hogeschool is gezellig en het programma gevarieerd. “In het eerste semester word je gelijk voor de leeuwen gegooid, want je moet na drie weken al op een academische basisschool stage gaan lopen. Natuurlijk heb je een mentor bij je als je les gaat geven. Op die manier kom je erachter of lesgeven jouw ding is of niet. Ik werd er in ieder geval heel enthousiast van. Kinderen komen op je af met hele verhalen en ik ben blij als kinderen aan het eind van mijn les de lesstof hebben begrepen.”
“Door de week was ik best druk maar het eerste jaar heb ik met gemak doorlopen. Ik had een studiedag en -avond in de week. Dan werkte ik aan de modules van de universiteit. Die dag heb je echt nodig. De rest van de week benutte ik voor stage en lessen en met het doen van onderzoek en huiswerk. Ik zorgde er wel voor dat ik het weekend vrij was. Dan deed ik niks.”

Contrast

Eline vervolgt haar uitleg: “De eerste twee jaar zijn vergelijkbaar. Je leert lessen te schrijven en te geven. In het eerste semester van het eerste studiejaar kun je in iedere groep geplaatst worden en in het tweede semester geef je les aan de middenbouw. In het tweede studiejaar geef je eerst les aan kleuters en dan aan puberende jongeren. Dat is een heel contrast. Bovendien was ik zelf toen nog 19 jaar. Dan maak je op een leuke manier wat grapjes en is het ijs gebroken. Ze proberen je natuurlijk wel uit, maar je staat er niet alleen voor. Dat hoort allemaal bij het leerproces. In het derde jaar mag je zelf een keuze voor een groep maken. Dan moet je voor het eerst gaan solliciteren voor een stage op een academische school. In het derde jaar leer je aan de hand van de module Psychological Survey een volledig onderzoek naar eigen keuze uit te voeren en te beschrijven. In het vierde jaar moet je het grote afstudeerwerkstuk schrijven. Dat is eigenlijk een heel groot onderzoek.”

Verder studeren

Vind je dat je een goede keuze hebt gemaakt met de academische pabo? “Ja”, zegt Eline Seinhorst volmondig en enthousiast. “Met lesgeven ben ik echt op mijn plek. Het studieprogramma gaat me gewoon heel goed af. Daar zit echt uitdaging in. Het statistiekprogramma is best pittig. De theoretische aspecten interesseren me iets meer.”
Wat raad jij mensen aan bij de keuze van de pabo? “Het is beter dat ze voor zichzelf uitmaken of ze bereid zijn hard te werken of een uitdagende studie te gaan volgen. Het grote voordeel van de academische pabo is dat je met het extra schakelprogramma Onderwijskunde die je tijdens de opleiding kunt volgen door kunt stromen naar de universiteit. Je kunt dan kiezen voor andere universitaire studies of de masteropleiding Onderwijskunde. Maar ik merk dat ik het gedrag en leergedrag van kinderen heel erg interessant vind. Ik denk er over na om de masteropleiding orthopedagogische wetenschappen op de universiteit te gaan volgen. Dat ga ik in de komende tijd eens haarfijn uitdiepen.”

Deel deze pagina op Google Plus Connect via LinkedIn