Leer voor je leven

'Ik wilde altijd al juf worden'

“Ik wilde altijd al voor de klas staan en juf zijn”, zegt de zelfbewuste startende lerares in het basisonderwijs Samantha Zegers. “Maar ik kijk daar nu anders tegenaan. Nu wil ik niets liever dan kinderen helpen om een goede eigen plek in de maatschappij te veroveren.”

Samantha Zegers was onderwijsassistent voordat ze naar Iselinge Hogeschool kwam. Wat heb je in de afgelopen 4 jaar van de voltijdopleiding geleerd? “Vooral de didactische kant, want de pedagogische competenties had ik al voor een deel in m’n rugzak. Dan gaat het erom hoe je de leerstof aan kinderen overbrengt. In het eerste jaar moet je gelijk al stage gaan lopen. Dat is voor sommige havisten in het begin even eng, maar al gauw leren ze daarmee om te gaan omdat ze erg gemotiveerd zijn. Voor mij lag dat anders. Als onderwijsassistent had ik al wat praktijkervaring.

Jezelf zijn

Wat kun je nu na vier jaar? ”Ja, ik ben pedagogisch competenter geworden. Want je krijgt alle methoden en technieken aangereikt om te leren omgaan met leer- en gedragsproblemen van kinderen. Maar je leert ook hoe je een klas bij de les houdt. Het didactische aspect beheers ik na vier jaar zó goed, dat ik de lesmethoden gelijk paraat heb als ik die nodig mocht hebben.” Wat leer je nog meer? Voor het beroep van leraar voor het basisonderwijs moet je ook organisatorisch goed zijn. Ik kan me nog herinneren dat ik er in het begin veel te lang over deed om de kinderen een instructie te geven.

Die zaten gewoon verveeld naar me te kijken als ik iets langdradig aan het uitleggen was. Die dachten alleen maar: ‘Kunnen we nu aan de bak of hoe zit dat?’ Nu gebruik ik een timetimer en blijf ik iedere keer binnen de tijd. Mijn lessen lopen nooit meer uit. Ja, dan heb ik het nog niet gehad over de managementaspecten van het vak. Of over de juf zelf. Ik ben altijd mezelf, waar ik ook ben. Kinderen mogen weten hoe ik me voel of hoe ik ergens in sta. Soms vragen ze dat gewoon aan mij. Zó leuk, maar je moet wel altijd eerlijk zijn! Je wordt gaandeweg de opleiding steeds zelfbewuster.”

Energizers

“Er zitten zóveel aspecten aan het leraarschap! Dat maakt het zo gevarieerd, zo avontuurlijk en zo spannend. Ik heb ook geleerd hoe je moet werken met verschillende niveaus in de klas. En hoe je een hele lesdag gevarieerd moet invullen. Dus, hoe zorg je ervoor dat al die lessen op zo’n lesdag aan bod komen. In het begin kom je vaak tijd tekort. Nu doe ik het op tijd en dan zeg ik tegen kinderen: ‘Jullie hebben vandaag heel goed gewerkt, we gaan iets leuks doen’. Dat zijn echte energize-momenten. Dan zeg ik: ‘Jullie hebben twee minuten, even naar buiten en dan weer naar binnen’. Daarmee haal je kinderen even uit hun hoofd. Geweldig! Ik ben gewoon ontzettend blij, dat ik dit beroep gekozen heb. Ik wil nog verder studeren, het liefst de masteropleiding Special Educational Needs. Dat lijkt mij heel interessant. Dan leer je om te gaan met diversiteit en diversiteit in het onderwijs. Deze master vormt een ideale basis om je carrière in het onderwijs te beïnvloeden. Ik ga ervoor”, besluit Samantha Zegers.

Deel deze pagina op Google Plus Connect via LinkedIn