Leer voor je leven

De studies van Iselinge Hogeschool zijn praktijkgericht

Je wilde altijd al voor de klas staan. Kinderen sprankelen, zijn open en direct en zijn altijd in het hier-en-nu. Daar word je alleen maar blij van. Een basisschool is gevarieerd en nooit saai. De interactie tussen kinderen en de lesstof is leuk. Begrijpen de kinderen waar je het over hebt, kunnen ze het toepassen en kunnen ze zelfstandig aan het werk? Allemaal vragen die tijdens een lesdag aan de orde kunnen komen. Om je een indruk te geven van de praktijk in de klas, geven wij je hierna een voorbeeld van een leerkracht die lesgeeft op de basisschool.

Als de dag begint…

Kwart voor acht zijn alle leraren op school. Iedereen zet zijn spullen klaar en we begroeten elkaar. De deur gaat open en ik begroet de kinderen van mijn klas. Als ze een vraag hebben, kunnen ze die gelijk aan me stellen. Om half negen zitten de kinderen in een kring en dan steken we samen even een kaars aan voor de mensen in de wereld. Belangrijk in de klas is een positieve sfeer. Daarna beginnen we met de lessen.

Het morgenprogramma is zo voorbij, zó boeiend is het!

Ik geef uitleg over een bepaalde lesstof aan een stuk of acht kinderen tegelijk en wie het al snapt, mag zelf aan het werk. De kinderen die geen uitleg krijgen, zijn de hele tijd zelfstandig aan het werk. Sommige leerlingen werken zelfstandig omdat ze een eigen leerweg hebben. In de lessen probeer ik erachter te komen wat de kinderen boeit door naar ze te luisteren en de lessen daarop te laten aansluiten. Soms laat ik de kinderen aan elkaar lesgeven via spreekbeurten, muziekkringen of presentaties. Er is tegenwoordig veel informatie te vinden via internet en het is leuker als de kinderen elkaar wat leren dan wanneer ik steeds voor de klas sta. Sommige kinderen gebruiken een iPad, zodat ze direct de nodige informatie kunnen opzoeken. Tussendoor is er een korte pauze gepland en aan het eind van de morgen kunnen de kinderen buiten spelen of gaan ze even naar huis om te eten.

Het middagprogramma is gevarieerd. Allemaal heel inspirerend.

’s Middags plan ik blokuren en kunnen de kinderen weer zelf aan de slag met hun taken. Daarnaast geef ik les in de andere verplichte vakken, zoals geschiedenis of aardrijkskunde. Voor biologie ga ik met de kinderen naar buiten, dat maakt het veel aanschouwelijker voor de kinderen. Dan is er nog muziekles, ik zing samen met de kinderen. Drama wordt bijna elke dag in de lessen verweven, bijvoorbeeld in het taalonderwijs. Drama maakt de lessen leuker voor de kinderen en draagt ook bij aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee vliegen in één klap.

Huiswerk geven hoort er gewoon bij.

Ik vind dat de kinderen zelf aan het werk moeten, want daar leren ze het meeste van. Dan krijgen ze huiswerk op. Ze mogen met elkaar leren of met elkaar overleggen. Ze mogen internet gebruiken. Dat is alleen maar goed. Het is mijn taak om kinderen aan het denken te zetten.

Kwaliteit staat voorop.

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met mijn kwaliteit als leraar. Kinderen hebben een bepaald verwachtingspatroon van hoe ze vinden dat een leraar moet zijn. Voldoe ik niet aan dat verwachtingspatroon, dan kan dat problemen geven. Het is dus belangrijk dat ik zelf het goede voorbeeld geeft.

Er is uiteraard meer te vertellen over hoe een lesdag eruit kan zien. Dat komt uitvoering aan de orde tijdens onze kijkdag.

Deel deze pagina op Google Plus Connect via LinkedIn