Leer voor je leven

Wij werken steeds aan een nog beter curriculum

Jorik Huizinga vindt het prachtig om nieuwe studenten te ontmoeten die enthousiast zijn over het beroep van leraar basisonderwijs. Jorik heeft zelf in het basisonderwijs gewerkt. Hij is onderwijskundige en MBA. Zijn rol als onderwijsmanager is voor hem een echte uitdaging.

“Onderwijsmanager zijn betekent dat je ervoor zorgt, dat medewerkers en studenten een collectieve verantwoordelijkheid voelen”, zegt Jorik Huizinga van Iselinge Hogeschool. “De programma’s van onze opleiding ontstaan niet zomaar. Daarvoor is samenspraak met docenten en andere medewerkers met verschillende expertise nodig. Vanuit die verschillende invalshoeken komen we samen tot een kwalitatief hoogstaand onderwijsaanbod. Aan de ene kant moet ik faciliteren en aan de andere kant sturen. Het doel is een nog beter curriculum.”

Ambitieuze studenten

“De focus kan nog meer gericht worden op de student”, vindt Jorik. “We willen standaard voor ogen houden dat het gaat om die brede beroepshouding van de student. We willen ambitieuze studenten die stevig in hun schoenen staan. De lat ligt hoog. We willen een kwalitatief sterke leraar afleveren. We willen dat scholen in de regio de voorkeur geven aan onze studenten. Dat doen we door in de opleiding hoge eisen te stellen. De academische pabo is daarvan een goed voorbeeld. We kunnen in het contact met studenten meer bereiken dan in het verleden. We hebben de laatste jaren heel erg hard gewerkt aan het vastleggen van onze kwaliteit. Dat is ook zichtbaar in concrete resultaten. Als ik dat in ons team vertel, dan stemt dat onze medewerkers tevreden, maar het leidt er ook toe dat ze het samen nóg beter willen doen”, zegt Huizinga.

Professionele ruimte

“We willen het komende jaar de professional meer centraal stellen”, vertelt Jorik enthousiast. “Ik heb groot vertrouwen in de kwaliteit van onze medewerkers. Docenten mogen verschillend zijn. Voor de ene student werkt dit, voor de andere student werkt dat. We laten vaste checklists achter ons en proberen bureaucratie te verminderen. Docenten kunnen daardoor vanuit hun professionaliteit werken. Zo hoef ik als onderwijsmanager niet meer de controlerende functie uit te oefenen. Ik kan meer sturend bezig zijn. Dat zorgt voor vertrouwen.”

Deel deze pagina op Google Plus Connect via LinkedIn